Evolúcia bezpečnostných prvkov v autách
19.9.2022 13:24:48 |Foto Rahul Pugazhendi na Unsplash | Počet zobrazení: 1067x
Podľa policajných dát sme na Slovensku mali za minulý rok 11 869 dopravných nehôd. V prvom rade by sme mali nehodám na cestách predchádzať všetkými možnými spôsobmi. Niekedy to však nie je možné, a preto by sme mali mať auto vybavené bezpečnostnými prvkami. Kedy vznikli a ktorá značka s nimi prišla ako prvá?
Bezpečnostné prvky v auteBezpečnostné prvky v aute môžeme rozdeliť do dvoch skupín. Aktívne prvky sú tie, ktoré zabraňujú alebo predchádzajú dopravným nehodám. Pasívne bezpečnostné prvky pôsobia až v momente nehody.
Aktívne bezpečnostné prvkyAktívne bezpečnostné prvky sú predovšetkým moderné technológie, ako je brzdový asistent, elektronický stabilizačný program alebo systém hľadania mŕtveho bodu. Bežne už dnes v autách nájdete napríklad:
– ABS systém (Anti-lock Braking Systems) – predchádza zablokovaniu kolies pri brzdení, čím v núdzovej situácii udržuje auto ovládateľné
– BAS systém (Brake Assist) – brzdový asistent, ktorý zaisťuje rýchlosť a zošliapnutie brzdového pedálu, pričom potom reaguje na kritickú situáciu a dokáže skrátiť brzdnú dráhu až o celých 20 %
– BLIS systém (Blind Spot Information System) – systém hľadania mŕtveho bodu, vodiča upozorňuje na vozidlá alebo ľudí v miestach, ktoré sám nevidí.
TIP: Spríjemnite si interiér auta s príjemnými poťahovými látkami.
Ide o konštrukčné zariadenia, ktorých cieľom je minimalizovať následky stretu. Okrem iného sem patria napríklad:
– Bezpečnostný pás - používanie bezpečnostného pásu by ste nemali podceňovať ani pri ceste na pár metrov, novšie autá vám dokonca pripomenú, že ste si ho nenasadili
– Airbagy - sú zabudované do volantu, palubnej dosky a ďalších častí interiéru, ich primárnym účelom je ochrániť hlavu a trup pri náraze
POZOR: Bez použitia bezpečnostných pásov airbagy svoju účinnosť strácajú. Používajte oba tieto prvky súčasne.
Jeden z prvých krokov k zvyšovaniu bezpečnosti v autách prišiel v roku 1919. Jednalo sa o bezpečnostné sklo, ktoré sa pri náraze roztriešti na drobné kúsky namiesto veľkých nebezpečných črepov.
V roku 1946 boli skonštruované radiálne pneumatiky, ktoré zostávajú priemyselným štandardom dodnes.
Bezpečnostné pásy boli vynájdené v roku 1959. Priekopníkom bezpečnosti sa teda stalo Volvo, ktoré predstavilo trojbodový bezpečnostný pás. Volvo odhaduje, že tento pás už zachránil viac než milión životov. V tom istom roku boli objavené aj deformačné zóny, ktoré boli navrhnuté tak, aby sa pri náraze deformovali. To pohltí časť energie z nárazu a zníži prenos na cestujúcich.
Hneď o rok neskôr prišlo Volvo s čalúnenou palubnou doskou, ktorá mala za úlohu znížiť zranenia tváre a hrudníku pri nehodách.
Krátko na vznik bezpečnostných pásov, v roku 1965, bola prijatá prvá legislatíva týkajúca sa bezpečnostných pásov. Hovorila o tom, že všetky novopredané autá musia mať kotviace body bezpečnostných pásov na predných krajných sedadlách.
Jensen FF sa v roku 1966 stáva prvým sériovo vyrábaným vozom s mechanickými protiblokovacími brzdami založenými na leteckej technológii.
Ďalšie prvenstvo znovu patrí Volvu. V roku 1968 priniesli na trh opierky hlavy na predných sedadlách. Tie mali (a aj dodnes majú) za úlohu chrániť hlavu a krk pri nárazoch zozadu.
Neskôr v roku 1970 prichádza k úprave dizajnu čelného skla, nárazníkov, svetlometov a ďalších prvkov prednej časti tak, aby sa zmiernil náraz, ktorý utrpí chodec pri potencionálnom náraze.
Ďalší prelomový vynález prišiel už v roku 1973 a boli ním práve airbagy, tie dodnes slúžia na tlmenie nárazu cestujúcich v prípade nehody vo vnútri kabíny. Dnes už majú autá airbagy nielen vychádzajúce z volantu, ako tomu bolo vtedy, ale aj airbagy chrániace kolená alebo ramená.
Používať na predných sedadlách bezpečnostný pás bolo povinné od roku 1983 a takmer všetci vodiči tejto zmene vyhoveli.
Už v roku 1986 bolo Porsche vybavené systémom pre monitorovanie tlaku v pneumatikách. TPMS senzory merajú vzduch v pneumatikách a prostredníctvom displeja na palubnej doske upozornia vodiča.
TIP: Viete ako riešiť problémy, ktoré signalizujú kontrolky v aute?
V roku 1991 prichádzajú až dve významné udalosti pre bezpečnosť v autách. Volvo zdokonaľuje SIPS - systém ochrany proti bočnému nárazu. V rovnakom roku prichádza aj zákonná požiadavka na používanie bezpečnostných pásov pre všetkých cestujúcich.
S pomocou spoločnosti Bosch sa Mercedes v roku 1995 stáva prvým výrobcom, ktorý používa ESP - elektronickú kontrolu stability.
Volkswagen spolu s výrobcom detských sedačiek Britax v roku 1997 vyvinuli isofix. Ten umožňuje jednoducho zacvaknúť kompatibilné detské sedačky do autosedačiek. Dnes už je isofix medzinárodným štandardom.
Citroen prichádza do Európy v roku 2005 s novinkou, ktorá varuje šoférov pri vybočení z jazdného pruhu.
Rok 2007 následne priniesol sledovanie mŕtveho uhlu a vizuálne upozornenie na vozidlá v mŕtvom uhle. Taktiež prichádza systém detekcie únavy, ktorý skenuje tvár vodiča a hľadá znaky únavy. V prípade, že systém detekuje únavu, aktivuje varovné upozornenie.
O rok neskôr prichádza autonómne brzdenie. Systém sníma stojacu premávku, varuje vodiča a pripravuje brzdy, aby zastavili.
Jednotlivé značky sa neustále predbiehajú s novými inováciami, ktoré by urobili jazdu v aute bezpečnejšiu. Nové vynálezy prichádzajú takmer nepretržite a zaradzujú sa aj k povinným bezpečnostným prvkom.
K výraznému zvýšeniu bezpečnosti v autách napomohol vznik EURO NCAP v roku 1996 a o rok na to už priniesli aj prvé výsledky. EURO NCAP je nezávislé konzorcium, ktoré vykonáva nárazové skúšky automobilov. Testovanie automotive projektov je neodmysliteľnou súčasťou zvyšovania bezpečnosti v autách.
Testovaným autám vydáva Euro NCAP hodnotenie bezpečnosti v podobe udelenia hviezdičiek za bezpečnosť. Pre získanie piatich hviezdičiek v Euro NCAP testoch musí automobil vyhovovať v oblasti:
– Pasívnej bezpečnosti - ochrana cestujúcich pri nehode
– Aktívnej bezpečnosti - asistenčné systémy
Automobil musí uspieť v štyroch kategóriách a získať vďaka nim vážený priemer aspoň 0,8. Kategórie sú:
– Ochrana dospelých
– Ochrana detí
– Ochrana chodcov
– Asistenčné systémy
Pre vašu bezpečnosť je nutné, aby ste vedeli, čo signalizujú kontrolky v aute a čo sa vám tým automobil snaží povedať. Niektoré signalizujú nezapnutý pás, málo paliva alebo zapnuté svetlá. Tie určite dobre poznáte.
Mali by ste však poznať všetky, aby ste vedeli reagovať na situáciu. Kontrolku tlaku motorového oleja alebo chladiacej kvapaliny nesmiete podceniť.
Základom je zapamätať si jednotlivé farby kontroliek. Zelená farba predstavuje funkčnosť systému. Výstražná oranžová (prípadne žltá) farba varuje pred potenciálnym problémom a červená upozorňuje na už vzniknutý problém.
POZOR: Nezabudnite na to, že mobilný telefón nepatrí do rúk šoféra. Od 1.8.2022 sa používanie telefónu za volantom trestá oveľa prísnejšie.
Medzi povinnú výbavu auta patrí napríklad lekárnička alebo používanie reflexných viest v aute. Od júna tohto roku však stúpili do platnosti nové povinné bezpečnostné prvky, bez ktorých si auto už nekúpite.
– Varovanie vodiča pred ospalosťou
– Bezpečné cúvanie s kamerou/ snímačmi
– Čierna skrinka
– Zobrazenie vybočenia z jazdného pruhu
– Inteligentné prispôsobenie rýchlosti
– Zdokonalené núdzové brzdenie
– Zdokonalené bezpečnostné pásy
Toto zatiaľ, neplatí pre staršie modely, ktoré na cestách už sú. Do roku 2024 by podľa Európskej únie mali byť nainštalované aj v existujúcich modeloch. Podľa niektorých odborníkov však tento dátum nie je reálny.
Natália Várošová SEO, Optimalizácia webu pre vyhľadávače